|   | 

Potęga notowania - jak robić dobre notatki?

Notatki to często klucz do efektywnej nauki. Nikt jednak w szkole nie poświęca im uwagi, uważając, że najlepiej jest zapisywać słowo po słowie. Uczniowie potem trafiają na uczelnie, gdzie z notatek dyktowanych przez nauczyciela nagle muszą przestawić się na samodzielne tworzenie zapisków.

Na szczęście opracowano metody tworzenia notatek, które w szybki sposób można adaptować do własnych potrzeb. Z 3 najciekawszymi metodami zapozna nas Ania, która prowadzi korepetycje z biologi w Gdańsku.

Metoda Cornella

Ta metoda to nie tylko samo notowanie, ale także sposób uczenia się. Tworząc notatki należy podzielić stronę na dwie rubryki. Z prawej, węższej, będziemy umieszczać słowa kluczowe, hasła, daty. Z lewej, dużo szerszej, umieszczamy całą notatkę. Jeśli zapis tworzymy za wykładzie, notujemy normalnie z lewej strony, a po zakończonych zajęciach przeglądamy zapiski i wypisujemy po prawej odpowiednie hasła. Jeśli notujemy z książki, możemy od razu najpierw notować hasło, a potem wszystkie ważne informacje na jego temat. Ucząc się, możemy zasłaniać lewą kolumnę i przypominać sobie wszystko, co wiemy na dany temat. Następnie wystarczy sprawdzić, czy faktycznie opanowaliśmy zadowalającą ilość wiedzy, a jeśli nie - powtórzyć cały proces.

Mapy myśli

Mapy myśli to graficzne przedstawienie procesów skojarzeniowych. W samym środku mapy umieszczamy główne hasło danej notatki, a następnie od niego odchodzą ważne informacje, skojarzenia, antonimy i wszystko, co postanowimy, że na mapie powinno się znaleźć. Opanowanie skutecznego notowania wedle tej metody wymaga około tygodnia praktyki. Jednak później osoby, które się zdecydowały, rzadko wracają do notatek pełnozdaniowych. Oprócz samych haseł można w mapie myśli umieszczać także schematyczne rysunki, wykresy, korzystać z różnokolorowych długopisów. By stworzyć notatkę należy ułożyć kartkę pionowo, następnie na samym środku, drukowanymi literami piszemy hasło przewodnie. Następnie od niego prowadzimy linie do haseł kluczowych, które będą najlepiej opisywać temat. Ta metoda wymaga dużego zaangażowania mózgu: musimy segregować informacje, nadawać im znaczenie i porządkować je na naszym schemacie. Dzięki temu zapamiętujemy je znacznie lepiej.

Notowanie w tabeli

To sposób notowania, który przydaje się zwłaszcza w przedmiotach ścisłych, gdzie mamy do czynienia z hierarchizacją informacji. By stworzyć notatkę należy najpierw wydzielić nagłówki: mogą to być hasła kluczowe. Poniżej, w odpowiednich rubrykach umieszczamy informacje na temat danego hasła, najlepiej jeśli będą nawiązywać także do odpowiednich pozycji w kolejnych rubryczkach. Ta metoda doskonale porządkuje wiedzę. Warto z niej korzystać, jeśli czujemy się przytłoczeni powiązaniami pomiędzy poszczególnymi danymi lub musimy porównać jakieś zjawiska.

Jeśli spodobały Ci się te metody - zapraszamy po więcej. Na stronie Edun.pl prowadzimy dział z aktualnościami, w których znajdziesz sporo ciekawych poradników edukacyjnych.

Materiał partnera zewnętrznego

Zobacz również