|   | 

Pierwszy trymestr ciąży - jakie witaminy są niezbędne dla zdrowia rozwijającego się dziecka?

Pierwszy trymestr ciąży to jeden z najważniejszych okresów życia płodowego. Jak pokazuje kalendarz ciąży, to właśnie w tym okresie dochodzi do intensywnego rozwoju malucha – pojawiają się zawiązki wszystkich narządów. Dlatego kobieta spodziewająca się dziecka powinna zadbać o zdrową dietę – tak, by dostarczyć małemu organizmowi dawkę niezbędnych witamin i minerałów. Które są najważniejsze?

Zgodnie z tym, co pokazuje kalendarz ciąży, istotną rolę odgrywa nie tylko prawidłowa i dobrze zbilansowana dieta. Każda kobieta ciężarna powinna pamiętać także o suplementacji niektórych składników odżywczych – po to, by uniknąć ich niedoborów. Niedoborów, które mogą negatywnie odbić się na rozwoju płodu w pierwszych tygodniach ciąży.

Kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) jest jedną z najważniejszych witamin, do przyjmowania których zobowiązana jest każda kobieta ciężarna. Zgodnie ze stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego (PTG), należy zacząć przyjmować go co najmniej 6 tygodni przed koncepcją aż do czasu zakończenia organogenezy płodu, tj. okresu tworzenia się podstawowych narządów. Zwykle zaleca się przyjmowanie tej witaminy do drugiego trymestru.

Suplementacja kwasu foliowego pomaga uchronić dziecko przed wieloma wadami wrodzonymi, np. wadą cewy nerwowej. Ponadto wpływa korzystnie na prawidłowy rozwój przewodu pokarmowego, mózgu, rdzenia kręgowego.

Rekomendowaną dzienną dawką kwasu foliowego jest 0,4 mg. Należy ją dostarczać zarówno w formie tabletek oraz z pożywienia (źródłem jest m.in. brukselka, zielony groszek, otręby, banany).

Żelazo

Jak pokazuje kalendarz ciąży, u kobiet spodziewających się dziecka istnieje duże ryzyko niedokrwistości niedoborowej żelaza. Dlatego koniecznością jest suplementacja związkami tego pierwiastka, co pozwala zapobiec pojawieniu się anemii oraz urodzeniu dziecka z niedokrwistością.

Zgodnie z rekomendacjami PTG, dzienne zapotrzebowanie na żelazo w ciąży wynosi 30 mg. Pokarmowym źródłem tego pierwiastka jest m.in. czerwone mięso, szpinak, płatki zbożowe, warzywa strączkowe).

Witamina D3

Witamina D3 odgrywa istotną rolę w organizmie człowieka. Synteza zachodząca w organizmie okazuje się być jednak niewystarczająca, dlatego kobietom ciężarnym zaleca się suplementację.

Witamina D3 odpowiada za utrzymywanie prawidłowej gęstości mineralnej kości. Ponadto wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu odpornościowego. Zaś niedobór może skutkować zaburzeniami gospodarki mineralno-wapniowej i fosforowej, zwiększając ryzyko osteoporozy.

Zalecana dawka witaminy D3 dla kobiet ciężarnych wynosi do 2000 IU na dobę.

Planując ciążę oraz oczekując na dziecko, warto także pamiętać o dostarczeniu odpowiedniej ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym DHA.

 

Materiał zewnętrzny

Zobacz również