Sobota, 20 lipca 2024

Musy owocowe - czy są zdrowe?

12 czerwca 2023

0

​Niektórzy rodzice demonizują musy owocowe i nigdy nie podają ich swoim dzieciom. Inni wręcz przeciwnie, wręczają przedszkolakom codziennie do jedzenia tubkę wypełnioną pasteryzowanymi owocami. Jak to jest – czy musy owocowe są zdrowe? Jakie mają zalety i kiedy mogą być alternatywą dla świeżych owoców i warzyw?

Musy owocowe – przekąska dla przedszkolaka

Jeśli tylko masz możliwość, podawaj dziecku świeże warzywa i owoce – to najlepsze źródło witamin i błonnika dla małego brzuszka. Dzieci uczą się w ten sposób smaków, a także ćwiczą ważne umiejętności odgryzania czy przeżuwania pokarmów. Owoce i warzywa są przecież różne pod względem faktur. Zaznajamianie z odmiennymi konsystencjami jedzenia jest niezwykle ważne od początku rozszerzania diety.

Chrupkie, soczyste, czasem gumowate. Mają pestki i włókna – każdy maluch powinien poznać różnorodną strukturę warzyw i owoców. Gdy jednak nie masz dostępu do świeżych produktów, tubka z owocami, taka jak mus Kubuś, jest dobrą alternatywą. Jest wygodna do zabrania w daleką podróż. Sprawdzi się jako przekąska przed ważną uroczystością albo w innych podbramkowych sytuacjach, gdy dziecko niespodziewanie oznajmia, że jest głodne – każdy rodzic wie, że nie każdą sytuację da się przewidzieć. Mus potrafi „uratować” dobry humor dziecka (i rodzica!) i szybko napełnić brzuszek. Kiedy jeszcze mus owocowy wydaje się być dobrym rozwiązaniem?

Jakie zalety mają musy dla dzieci?

  • Mają wygodne opakowania i nakrętki, więc jeśli maluch nie dokończy przekąski, można ją zabezpieczyć na potem. Dziecko może jeść mus nawet brudnymi rączkami, jeśli tylko nie będzie dotykało ustnika.
  • Mus może być doskonałym urozmaiceniem pokarmów i zdrowszą alternatywą dla słodkich deserów. Szybki sos do naleśników? Dodatek do placuszków owsianych lub kaszki? Proszę bardzo – mus owocowy możesz stosować jak przetwory owocowe. Zastąpi na przykład słodzony dżem.
  • Podanie musu może być sposobem na przemycenie warzyw i owoców do diety tak zwanego niejadka. Może w ten sposób dziecko przekona się do nowego smaku, na przykład mango czy truskawki? Nie poddawaj się i proponuj maluchowi nowe smaki w różnych formach – przede wszystkim jako świeże, ale też przecierane owoce i warzywa.
  • Musy owocowe mają sporo błonnika, który jest wskazany do spożywania w zwiększonych ilościach przy problemach z wypróżnianiem, na przykład w czynnościowych zaparciach. Oczywiście tubka nie może zastąpić świeżego jabłka, ale może być urozmaiceniem zdrowej diety.

Jak wybierać dobry mus owocowy dla dziecka?

Zdrowy mus owocowy dla dziecka nie może zawierać cukrów, konserwantów i sztucznych barwników. Jeśli kupujesz dziecku tubki regularnie, proponuj mu rożne smaki. Musy owocowe jako okazjonalna przekąska są świetnym rozwiązaniem.  Wybieraj też te z zawartością kaszki czy jogurtu, które zapewniają uczucie sytości na dłużej – mogą pełnić rolę na przykład drugiego śniadania w podróży.

Pamiętaj, że mus bez dodanego cukru zawiera duże ilości fruktozy, więc lepiej nie podawać go dziecku przed snem, a tym bardziej jako nocną przekąskę. Warto po zjedzeniu umyć ząbki. Nie demonizujmy jednak musów – tubki nie powinny być traktowane jako zamiennik świeżych warzyw i owoców, ale musy z dobrym składem mogą stanowić okazjonalną, zdrową przekąskę w diecie dziecka.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz