Poniedziałek, 17 stycznia 2022

Co jeść zimą, aby wesprzeć mikrobiom?

4 stycznia 2022

0

Zima to czas, gdy nasz organizm potrzebuje dodatkowego wsparcia. Niekorzystne warunki atmosferyczne i inne czynniki mogą negatywnie wpływać na nasze samopoczucie, dlatego warto szczególnie zadbać o swój organizm. Dobrze jest też zwrócić uwagę na to, by mądrze wspierać mikrobiom jelitowy, który nie tylko ma korzystny wpływ na naszą odporność, ale także na nasz nastrój.

Funkcja, jaką pełni mikrobiom człowieka

Mikrobiom kształtuje się od pierwszych dni po porodzie i pełni w ludzkim organizmie szereg ważnych funkcji. Wspiera pracę układu odpornościowego, a w pierwszych latach życia dziecka uczy jego komórki odpornościowe znajdujące się w jelitach odpowiednich reakcji na różnego typu czynniki.

Mikrobiom przewodu pokarmowego wspiera też procesy trawienia pokarmów, wchłaniania składników odżywczych oraz usuwania z jelit niestrawionych resztek. Mikrobiom jelitowy wpływa również na to, jakie mamy samopoczucie pod względem psychicznym. Badania naukowe potwierdzają, że sprawnie funkcjonujące jelita, do czego przyczynia się mikrobiom, to jeden z czynników warunkujących dobry nastrój i przeciwdziałających depresji.

Jak wspierać mikrobiom zimą – dieta na zimowe miesiące

Dbanie o mikrobiom przewodu pokarmowego to przede wszystkim przestrzeganie zasad zdrowej diety. Dieta dobra dla mikrobiomu powinna uwzględniać świeże warzywa i owoce, kasze i produkty pełnoziarniste, a także kiszonki warzywne i owocowe oraz produkty mleczne poddane fermentacji – naturalny jogurt, kefir, maślankę i zsiadłe mleko. Zimą mamy nieograniczony dostęp do tych produktów, z wyjątkiem niektórych świeżych warzyw i owoców. Te jednak można zastąpić mrożonkami.

Zimą warto jadać cebulę, czosnek i gotowane ziemniaki, które bez problemu dostaniemy w każdym sklepie spożywczym. To świetne źródła substancji prebiotycznych korzystnych dla mikrobiomu. W zimowe miesiące postawmy też na kiszone warzywa i owoce, które zawierają żywe kultury dobroczynnych bakterii. To nie tylko popularne ogórki kiszone czy kiszona kapusta. Doskonale smakują także kiszone buraki i inne warzywa.

Mikrobiom jelitowy będzie nam również wdzięczny za wyeliminowanie z diety słodkich i słonych przekąsek, żywności typu fast food i produktów z dużą zawartością konserwantów.

Jak dodatkowo wspierać mikrobiom przewodu pokarmowego?

Mikrobiom człowieka jest wrażliwy na różnego typu czynniki, na przykład antybiotykoterapię, która może zdarzyć się w okresie jesienno-zimowym. W takich przypadkach, a także profilaktycznie warto sięgnąć zimą po probiotyk Estabiom*. To suplement diety dostępny w kilku rodzajach, stosownie do potrzeb danej grupy wiekowej (Estabiom Baby, Estabiom Junior i Estabiom Mama).

Estabiom zawiera żywe kultury bakterii wspierających mikrobiom, substancje prebiotyczne – fruktooligosacharydy, inulinę lub beta-glukan oraz niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego witaminę D3. To dobry sposób, by dodatkowo wesprzeć mikrobiom jelitowy zimą.

* Nie należy przekraczać zalecanej porcji do spożycia w ciągu dnia. Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Istotne jest prowadzenie zdrowego stylu życia i stosowanie zróżnicowanej diety dostarczającej organizmowi wystarczającą ilość składników odżywczych. Nie stosować w przypadku uczulenia na składniki produktu.

​Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz