Promowanie się i konkurowanie z ogromną ilością firm nie jest najprostszym zadaniem. Dlatego właśnie warto sięgnąć po niekonwencjonalne narzędzia, jak na przykład guerilla marketing.
- Czym jest marketing partyzancki?
- Rodzaje marketingu partyzanckiego
- Największe zalety marketingu partyzanckiego
Czym jest marketing partyzancki?
Marketing partyzancki to już dość długo znany sposób na zaangażowanie potencjalnych klientów i zwrócenie na siebie uwagi. Zakłada on działanie w sposób niekonwencjonalny, bardzo często też z niewielkim nakładem finansowym, a jednocześnie umożliwiającym zdobycie dużego zainteresowania ze strony odbiorców. Sam termin powstał w 1984 roku, w związku z czym jest to działanie posiadające już pewną historię, z której możemy brać przykłady na potrzeby swojej kampanii.
Podobnie jak w przypadku wielu innych odmian marketingu także i tutaj kreatywność jest głównym motorem napędowym. Jeżeli jesteśmy w stanie przyciągnąć, zaciekawić czy zaszokować odbiorcę i zrobić to jednocześnie za niewielkie pieniądze, tym lepiej dla naszej firmy.
Rodzaje marketingu partyzanckiego
Istnieje kilka różnych odmian guerilla marketingu, dzięki czemu jesteśmy w stanie łatwo dopasować tego rodzaju kampanię do potrzeb swojego przedsiębiorstwa. Do dyspozycji mamy między innymi:
- buzz marketing, czyli dyskretne wywoływanie dyskusji i rozmowy na temat naszego produktu. Jest to forma niesamowicie subtelna, do której trzeba mieć nie tylko talent ale również umieć prowadzić rozmowę w taki sposób, aby nie była ona nachalna - z tego właśnie względu buzz marketing często kojarzy nam się z negatywnymi, bardzo bezpośrednimi postami w social media, po których na kilometr widać że są sponsorowane. Jeżeli chcemy zająć się tego typu promocją, powinniśmy poświęcić odpowiednio dużo czasu na znalezienie kogoś, kto będzie w stanie wykonać ją dobrze;
- ambient marketing, który czasem jest również traktowany jak osobna kategoria. Jednym z bardziej widowiskowych przykładów tego typu kampanii może być między innymi podmiana pasów na frytki z logotypem McDonald's czy równie sławna akcja z dezodorantami Nivea rozgrywająca się na lotnisku. Ambient marketing ma na celu przyciągnąć uwagę, zaskoczyć niecodziennym lub kontrowersyjnym podejściem i sprawić, że odbiorca na długo zapamięta tego typu kampanię;
- viral marketing, będący jednym z trudniejszych do osiągnięcia, głównie ze względu na nieprzewidywalność zachowań internautów. Polega na stworzeniu treści na social media, najczęściej w formie filmu, która następnie jest podchwytywana i udostępniana dalej przez tysiące osób. Jednak samo przewidzenie, jaki materiał może stać się viralem jest dość trudne;
- marketing uliczny, którego założeniem jest promocja na otwartym terenie, najczęściej w ciekawy, nietypowy lub kontrowersyjny sposób. Tutaj jednak również musimy się pilnować, aby nie przesadzić i nie odrzucić od siebie potencjalnych klientów.
Największe zalety marketingu partyzanckiego
Jedną z najważniejszych zalet marketingu partyzanckiego jest jego cena. Zwykle koszt stworzenia tego typu kampanii jest bardzo mały w stosunku do odzewu i zainteresowania jakie zostało przez nią wygenerowane. Dobrym przykładem może tu być stworzenie virala w formie filmu, gdzie często nakręcenie samego materiału kosztuje grosze, a udostępnienia przez tysiące czy nawet setki tysięcy osób znacząco zwiększa zakres świadomości istnienia naszej marki i sprawia, że nie musimy już później wydawać wielkich pieniędzy na promowanie posta. Dodatkowo jest to również jedna z bardziej nowoczesnych i luźniejszych form marketingu.
Artykuł partnera zewnętrznego
Komentarze (0)