Czwartek, 22 października 2020

Marketing partyzancki - wszystko co musisz o nim wiedzieć

25 września 2020

0

​Promowanie się i konkurowanie z ogromną ilością firm nie jest najprostszym zadaniem. Dlatego właśnie warto sięgnąć po niekonwencjonalne narzędzia, jak na przykład guerilla marketing.

  1. Czym jest marketing partyzancki?
  2. Rodzaje marketingu partyzanckiego
  3. Największe zalety marketingu partyzanckiego

Czym jest marketing partyzancki?

Marketing partyzancki to już dość długo znany sposób na zaangażowanie potencjalnych klientów i zwrócenie na siebie uwagi. Zakłada on działanie w sposób niekonwencjonalny, bardzo często też z niewielkim nakładem finansowym, a jednocześnie umożliwiającym zdobycie dużego zainteresowania ze strony odbiorców. Sam termin powstał w 1984 roku, w związku z czym jest to działanie posiadające już pewną historię, z której możemy brać przykłady na potrzeby swojej kampanii.

Podobnie jak w przypadku wielu innych odmian marketingu także i tutaj kreatywność jest głównym motorem napędowym. Jeżeli jesteśmy w stanie przyciągnąć, zaciekawić czy zaszokować odbiorcę i zrobić to jednocześnie za niewielkie pieniądze, tym lepiej dla naszej firmy.

Rodzaje marketingu partyzanckiego

Istnieje kilka różnych odmian guerilla marketingu, dzięki czemu jesteśmy w stanie łatwo dopasować tego rodzaju kampanię do potrzeb swojego przedsiębiorstwa. Do dyspozycji mamy między innymi:

  • buzz marketing, czyli dyskretne wywoływanie dyskusji i rozmowy na temat naszego produktu. Jest to forma niesamowicie subtelna, do której trzeba mieć nie tylko talent ale również umieć prowadzić rozmowę w taki sposób, aby nie była ona nachalna - z tego właśnie względu buzz marketing często kojarzy nam się z negatywnymi, bardzo bezpośrednimi postami w social media, po których na kilometr widać że są sponsorowane. Jeżeli chcemy zająć się tego typu promocją, powinniśmy poświęcić odpowiednio dużo czasu na znalezienie kogoś, kto będzie w stanie wykonać ją dobrze;
  • ambient marketing, który czasem jest również traktowany jak osobna kategoria. Jednym z bardziej widowiskowych przykładów tego typu kampanii może być między innymi podmiana pasów na frytki z logotypem McDonald's czy równie sławna akcja z dezodorantami Nivea rozgrywająca się na lotnisku. Ambient marketing ma na celu przyciągnąć uwagę, zaskoczyć niecodziennym lub kontrowersyjnym podejściem i sprawić, że odbiorca na długo zapamięta tego typu kampanię;
  • viral marketing, będący jednym z trudniejszych do osiągnięcia, głównie ze względu na nieprzewidywalność zachowań internautów. Polega na stworzeniu treści na social media, najczęściej w formie filmu, która następnie jest podchwytywana i udostępniana dalej przez tysiące osób. Jednak samo przewidzenie, jaki materiał może stać się viralem jest dość trudne;
  • marketing uliczny, którego założeniem jest promocja na otwartym terenie, najczęściej w ciekawy, nietypowy lub kontrowersyjny sposób. Tutaj jednak również musimy się pilnować, aby nie przesadzić i nie odrzucić od siebie potencjalnych klientów.

Największe zalety marketingu partyzanckiego

Jedną z najważniejszych zalet marketingu partyzanckiego jest jego cena. Zwykle koszt stworzenia tego typu kampanii jest bardzo mały w stosunku do odzewu i zainteresowania jakie zostało przez nią wygenerowane. Dobrym przykładem może tu być stworzenie virala w formie filmu, gdzie często nakręcenie samego materiału kosztuje grosze, a udostępnienia przez tysiące czy nawet setki tysięcy osób znacząco zwiększa zakres świadomości istnienia naszej marki i sprawia, że nie musimy już później wydawać wielkich pieniędzy na promowanie posta. Dodatkowo jest to również jedna z bardziej nowoczesnych i luźniejszych form marketingu.

Artykuł partnera zewnętrznego

Komentarze (0)

Zostaw komentarz