Piątek, 29 marca 2024

W jaki sposób nie stracić danych na swoim komputerze?

4 marca 2020

0

Każdy właściciel firmy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, iż w obecnych czasach dane oraz informacje zgromadzone na naszych dyskach komputerowych mogą decydować o przewadze konkurencyjnej w branży, w której działamy.

Bazy klientów, dane zgromadzone z systemów CRM, ERP czy pliki związane z wszelkimi projektami wykonywanymi w firmie - te wszystkie dane są fundamentalne dla ciągłości działania naszej firmy. Niestety nieodpowiednie dbanie o nasz sprzęt oraz oprogramowanie stawia nas przed trudną sytuacją, jaką jest utrata danych. Jeżeli nigdy nie doświadczyliśmy takiej sytuacji, nie znaczy to, że jutro cały dorobek niematerialny naszego przedsiębiorstwa nie zniknie wraz z awarią sprzętu, bądź wirusem, który był zagnieżdżony w przypadkowo otwartej wiadomości mailowej. Poniżej przedstawione są wskazówki, do których każdy odpowiedzialny właściciel firmy powinien się stosować, by chronić swoje dane.

Kopia zapasowa to absolutne minimum dbania o nasze dane

Bez względu na to, jak dobrze chronimy nasz komputer, nie da się uniknąć losowych sytuacji jak zwiększenie napięcia prądu czy zaprzestanie działania systemu operacyjnego z powodu kardynalnego błędu. Wtedy nie mamy możliwości szybkiego dotarcia do naszych dokumentów i plików, co może być bardzo dużą komplikacją przed rozmową biznesową lub prezentacją dla klienta, która była przygotowana na tymże sprzęcie. W celu ochrony przed podobnymi sytuacjami powinniśmy w regularnych odstępach czasu dokonywać kopii zapasowej całego dysku lub tych konkretnych folderów zawierających ważna dla nas dane. Istotne jest, by kopia zapasowa nie znajdowała się na tym samym dysku co pierwotna wersja. Taką kopię najważniejszych dokumentów powinniśmy umieszczać na niezależnym nośniku jak dysk zewnętrzny bądź pendrive. 

Prewencja najważniejsza czyli solidny antywirus nie zaszkodzi 

Zdecydowana większość problemów związana z utratą danych jest spowodowana złośliwym oprogramowaniem, który nieproszony robi ogromne spustoszenie na naszym dysku, usuwając bądź nieodwracalnie zmieniając pliki, które są fundamentalne dla działalności naszej firmy. W celu skutecznej ochrony przed wszelkiego rodzaju złośliwym oprogramowaniem jak wirus czy rootkit. Obecnie dobrej jakości oprogramowanie jest dostępne za cenę około 100 złotych na rok użytkowania. Tym niskim kosztem możemy zminimalizować ryzyko utraty wielu ważnych plików z powodu naszego lenistwa i niedbalstwa. 

Podstawowy błąd, czyli wszystko do jednego kosza 

Jest to wskazówka z rodzaju dobrych praktyk, które mogą w przyszłości zaowocować ochroną ważnych plików, jakie gromadzimy na naszym dysku. Wiele osób nie zwraca należytej uwagi na to,  w jakim miejscu zapisywane są dokumenty. Jeżeli wszystkie pliki zapisujemy w tym samym miejscu, w którym zainstalowany jest nasz system operacyjny, w przypadku sformatowania tego systemu, bądź niezależnego od nas błędu, bezpowrotnie utracimy wszelkie dokumenty, które zostały zapisane w tym samym miejscu co nasz system. Zmiana lokalizacji plików firmowych nie kosztuje nas zbyt dużo czasu, a dzięki takiemu zabiegowi dodamy kolejną cegiełkę do muru bezpieczeństwa naszego wirtualnego dobytku. 

Czy chmura to dobry pomysł? 

Jedną z najciekawszych i najskuteczniejszych innowacji, które od kilku lat zdobywają coraz większą popularność, jest gromadzenie wszelkich niezbędnych i wrażliwych dokumentów w chmurze, czyli dysku wirtualnym, gdzie każdy użytkownik ma wykupione wirtualne miejsce potrzebne do przechowywania tam plików. Obecnie istnieje wiele dostawców usług chmurowych, które różnią się zakresem usług, a cenę w głównej mierze uzależniają od ilości miejsca, które jest nam niezbędne. Bez względu jednak na firmę, którą wybierzemy, możemy być pewni, iż nasze dane są bezpieczne, oraz co równie ważne dostępne z każdego miejsca na świecie. Usługa chmurowa jest świetnym miejscem na lokalizowanie tam swoich kopii zapasowych. 

Co jeżeli dane zostały już utracone? 

Co, jednak jeżeli doświadczyliśmy już przykrego zdarzenia, jakim jest utrata wszystkich danych? Wtedy nie pozostaje nam nic innego jak skorzystać z usług firmy, która specjalizuje się w odzyskiwaniu wszystkich danych z dysku. Profesjonalna firma zajmująca się taką usługą jak odzyskanie danych z dysku  z łatwością i w tani sposób zrealizuje odzyskanie danych z każdego rodzaju dysku twardego bez względu na to, jakiej awarii nasz sprzęt uległ.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz