Środa, 14 kwietnia 2021

Witamina B12 – czym grozi jej niedobór?

7 kwietnia 2021

0

​Witamina B12, inaczej kobalamina, jest substancją niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej zbyt niski poziom prowadzi do wielu zaburzeń. W efekcie pojawiają się nieprzyjemne objawy. Zobacz, czym grozi niedobór witaminy B12.

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę B12?

Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na witaminę B12 wynosi 2,4 μg. Większą ilość powinny dostarczać:

  • kobiety w ciąży – 2,6 μg,
  • kobiety karmiące piersią – 2,8 μg,
  • osoby ze stwierdzonymi niedoborami witaminy B12 (dawkę ustala lekarz).

Poziom witaminy B12 w organizmie można sprawdzić przy pomocy testów laboratoryjnych krwi. Badanie polega na pobraniu niewielkiej ilości krwi z żyły łokciowej. Norma wynosi 197–771 pg/ml. Może się ona różnić się w zależności od laboratorium. Dlatego należy kierować się wartościami referencyjnymi, które są zawsze podane na wydruku wyniku.

Kto jest zagrożony niedoborem witaminy B12?

Niedoborem witaminy B12 są zagrożeni weganie, którzy nie prowadzą dodatkowej suplementacji. Dzieje się tak, ponieważ głównym źródłem tej substancji w pożywieniu są produkty pochodzenia zwierzęcego. Niski poziom stwierdza się również o tych osób, które nie odżywiają się prawidłowo lub chorują na anoreksję.

Niedobór witaminy B12 może pojawić się u osób, które cierpią na zaburzenia wchłaniania kobalaminy. Obserwuje się je w przebiegu niektórych schorzeń przewlekłych. Mowa m.in. o przewlekłym zanikowym zapaleniu błony śluzowej żołądka, raku żołądka, niedokrwistości złośliwej, celiakii, chorobach jelita cienkiego oraz AIDS. Niedobór witaminy B12 bardzo często towarzyszy uzależnieniu od alkoholu.

Jakie są skutki niedoboru witaminy B12?

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej niedobór grozi pojawieniem się takich objawów, jak:

  • szybka męczliwość i zmniejszona tolerancja wysiłku,
  • ogólne osłabienie organizmu,
  • bóle głowy,
  • zawroty głowy,
  • problemy z koncentracją,
  • utrata smaku,
  • brak apetytu,
  • utrata masy ciała.

Przy niedoborze witaminy B12 bardzo często występują objawy ze strony układu nerwowego. Mowa przede wszystkim o zaburzeniach czucia (wibracji, dotyku, bólu i temperatury), osłabieniu siły mięśniowej, wzmożonym napięciu mięśni, zaburzeniach chodu, osłabieniu ostrości wzroku (związanym z zanikiem nerwu wzrokowego) oraz mrowieniu o drętwieniu kończyn. Niski poziom witaminy B12 przyczynia się do pogorszenia nastroju, występowania stanów depresyjnych, a nawet zmiany zachowania.

Profilaktyka niedoborów witaminy B12

Profilaktyka niedoborów witaminy B12 to przede wszystkim odpowiednio zbilansowana dieta. W jadłospisie powinny znaleźć się dobrej jakości produkty pochodzenia zwierzęcego. Mowa przede wszystkim o mięsie, jajkach i nabiale. Źródłem witaminy B12 mogą być także ryby oraz kiszonki.

Na rynku dostępne są produkty dodatkowo wzbogacone w witaminę B12. Mowa przede wszystkim o jedzeniu przeznaczonym dla wegetarian i wegan. Substancję tę można znaleźć w mlekach roślinnych, płatkach zbożowych, a nawet niektórych produktach. Osoby, które nie jedzą mięsa powinny suplementować witaminę B12 gotowymi preparatami.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz