Czwartek, 6 października 2022

Zakupy w sieci? Te zasady warto znać i stosować

2 września 2022

0

Oto najważniejsze wskazówki ekspertów, które pomogą Ci w robieniu zakupów online. O tych zasadach warto pamiętać, zwłaszcza że coraz częściej robimy zakupy w sieci.

Zakupy online stają się coraz bardziej popularne w Stanach Zjednoczonych. Ale zakupy online muszą być robione w bezpieczny i wygodny sposób. Najważniejsze zalecenia zostały zebrane przez ekspertów rynku e-commerce.

Zbiór ten został opracowany z myślą o osobach robiących zakupy online. Przyda się również tym, którzy już dokonali zakupów online, aby przypomnieć im o rzeczach, na które należy zwracać uwagę podczas korzystania z internetowych platform zakupowych i transakcyjnych.

1. Przeczytaj dokładnie opis przedmiotu.

Zawsze sprawdzaj, jakie dokładnie towary sprzedaje sprzedawca. Poświęć czas na przeczytanie opisu i dokładne obejrzenie zdjęć. Należy sprawdzić, czy na zdjęciach nie ma pudełek lub opakowań. Należy również sprawdzić, czy cena towaru nie wydaje się nadmiernie niska, np. znacznie niższa od ceny rynkowej. Zwróć uwagę na regulamin sklepu, najlepiej linijka po linijce. Zdarza się bowiem, że produkt, który chcemy kupić, może nie być dostępny. Możemy zamiast tego otrzymać jego opakowanie lub zdjęcie. Informacje te często ukryte są w regulaminach lub opisach.

Sprawdź testy i recenzje produktów oraz porady zakupowe na https://tentest.pl/

2. Sprawdź, czy zawierasz umowę sprzedaży lub najmu

W przypadku jakichkolwiek nieścisłości upewnij się, że sprawdzasz opis produktu i regulamin sklepu. Zwróć szczególną uwagę na frazę sprzedaż, leasing, właściciel, cena. Dlaczego? Może się okazać, że produkt, o którym myśleliśmy, że kupiliśmy, w rzeczywistości został wypożyczony lub wydzierżawiony. Umowa, którą zawieramy sprawia, że towar nie jest nasz w świetle prawa i nie możemy nim dysponować tak swobodnie, jak byśmy chcieli.

3. Zapoznaj się z regulaminem dotyczącym zwrotów konkretnych towarów

Sprzedawca musi opublikować regulamin, który nakreśla zasady zawierania umowy online. Sprawdź, czy taki dokument istnieje i czy jest jasny i zrozumiały. Masz prawo do zwrotu zakupionego towaru. Możesz to zrobić w ciągu 10 dni od rozwiązania umowy bez podania przyczyny. Jednak produkt musi zostać zwrócony w ciągu 14 dni. Powinieneś sprawdzić, czy sprzedawca nie ingeruje w Twoje prawo do skorzystania z tego uprawnienia.

4. Sprawdź warunki gwarancji

Zwróć uwagę na warunki gwarancji. Zawsze lepiej jest wybrać produkt, który oferuje lepszy serwis lub ma dłuższy okres gwarancji. Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli produkty, które bierzesz pod uwagę, są porównywalne cenowo.

5. Sprawdź opinie o sprzedawcy

Możesz sprawdzić w Internecie, jak sprzedawca i jego sklep zostały ocenione i ile jest recenzji. Zwróć uwagę na to, czy recenzje mają konkretne szczegóły. Będzie to świadczyć o tym, że komentujący zakupił dany towar, a nie go wypożyczył. Choć serwisy sklepowe i aukcyjne to najlepsze miejsca do przeglądania recenzji przez kupujących, warto zajrzeć na fanpage, fora czy inne strony, które zbierają opinie kupujących. Możemy mieć pewność, że zamieszczane tam komentarze są autentycznymi opiniami klientów. Polskie Opineo.pl jest jednym z najpopularniejszych serwisów z największą liczbą recenzji klientów. Warto sprawdzić opinie poprzednich nabywców przed dokonaniem zakupu.

6. Zweryfikuj informacje kontaktowe i dane identyfikacyjne sprzedawcy

Sprzedawcy muszą podać kompletne dane rejestracyjne firmy. Niepodanie przez sprzedawcę numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmowego powinno być traktowane jako znak ostrzegawczy. Powinno to zwiększyć Twoją czujność. Czasami warto skorzystać z dogodnej metody kontaktu, aby dopytać o szczegóły kupowanego towaru.

7. Zweryfikuj wiarygodność sprzedawcy

Sprawdź wiarygodność, historię i recenzje rynkowe mniejszych serwisów. Powinieneś sprawdzić, czy sprzedawca figuruje w odpowiednim rejestrze oraz czy nazwa firmy/imię i nazwisko odpowiada numerowi NIP/CR. Możesz to sprawdzić na stronie: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg/ceidg.public.ui/Search.aspx lub https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html. Należy sprawdzić, czy sprzedawca posiada status płatnika VAT oraz status jego numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Można to sprawdzić na stronie: https://www.podatki.gov.pl/wyszukiwarki/.

Zakupy online

8. Sprawdź, czy transmisja danych odbywa się przez bezpieczne połączenie (protokół SSL).

Sprawdź, czy Twoja przeglądarka wyświetla https na początku każdego adresu strony, którą wypełniasz. Symbol kłódki służy do oznaczenia bezpiecznego połączenia i uniemożliwienia osobom trzecim dostępu do przesyłanych danych.

9. Sprawdź wybór metod płatności

Korzystanie z metody płatności, która wymaga jedynie zapłaty z góry, może być ryzykowne. Godne zaufania strony oferują wiele opcji płatności. Najpopularniejsze są szybkie płatności za pośrednictwem banków i kart kredytowych. Sprzedawcy internetowi często otrzymują od operatorów płatności dodatkowe programy ochrony kupujących.

10. Poświęć czas na przeczytanie list wystawców na stronach aukcyjnych i ogłoszeniowych.

Przed dokonaniem zakupu na platformie aukcyjnej lub ogłoszeniowej zawsze przeczytaj ofertę i informacje o sprzedawcy. Opisy te często zawierają szczegółowe zasady sprzedaży, takie jak czas dostawy. Płatność może nie zostać zaksięgowana na koncie bankowym sprzedawcy, ale na koncie sprzedawcy.

11. Upewnij się, że otrzymujesz prawidłowy dowód zakupu

Upewnij się, że po dokonaniu zakupu otrzymałeś fakturę VAT lub paragon fiskalny. Upewnij się również, że na tych dokumentach znajdują się prawidłowe dane. Jeśli nie masz tych dokumentów lub wypełniłeś je błędnie (np. opis produktu zamiast marki i modelu smartfona), może być trudno uzyskać naprawę gwarancyjną lub skorzystać z gwarancji fabrycznej producenta. Koniecznie zapytaj sprzedawcę, jeśli nie otrzymałeś takiego dowodu.

12. Wyloguj się

Po zakończeniu aktywności na koncie wyloguj się, aby upewnić się, że nikt inny nie ma dostępu do Twojego konta.

13. Napisz swój komentarz

Ważne jest, aby po dokonaniu transakcji zostawić komentarz lub opinię. Ważne jest, aby pamiętać, że inni ludzie są tak samo wartościowi jak Ty. Poświęć więc dwie minuty, aby dać im jakąś informację zwrotną.

14. Utrzymuj kontakt ze sprzedającym

Nie powinieneś prowadzić żadnej korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą, dopóki nie zakończysz transakcji z sukcesem i nie będziesz zadowolony z otrzymanych towarów.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz