Sobota, 5 października 2024

Okulary dla kierowców – na dzień, noc i słońce

14 lipca 2022

0

Miliony osób w Polsce spędzają każdego dnia długie godziny „za kółkiem”. Dojazdy do pracy, po dzieci, na zakupy to jedno, a drugie oczywiście kierowcy zawodowi, którzy muszą jeździć niezależnie od pory dnia i nocy i panującej pogody. Oczywiście nie wszyscy z nich są szczęśliwcami z okiem miarowym – wady wzroku są wśród nich powszechne, choć rzecz jasna kierowcy zawodowi muszą spełniać odpowiednie, ustawowe warunki w tym względzie. Jakie okulary powinien założyć kierowca? Spróbujemy odpowiedzieć.

Okulary korekcyjne dla kierowców

Wady wzroku nie muszą utrudniać prowadzenia pojazdów mechanicznych. Konieczne jest jednak posiłkowanie się odpowiednio dobranymi pomocami optycznymi, czyli mówiąc prosto – okularami korekcyjnymi. Nawet w przypadku niedużej wady jest to mocno zalecane. Sytuacja na drodze nierzadko może powodować kolizje czy wypadki, z udziałem innych uczestników ruchu albo pieszych. Zauważenie czegoś zbyt późno – czy to w dali, czy na desce rozdzielczej – może mieć poważne konsekwencje. Jednak korekcja wzroku to nie wszystko, bo okulary do jazdy nocą i w dzień dla kierowców powinny być wyposażone także w opcje dodatkowe. Należy do nich filtr polaryzacyjny i powłoka antyrefleksyjna.

W czasie jazdy kierowca wielokrotnie jest oślepiany. Jego wzrok męczy się, słabnie koncentracja, pojawiają się problemy z wyraźnym widzeniem, wzrasta zmęczenie i rozdrażnienie. Takie oślepienia powodować mogą światła samochodów jadących z naprzeciwka, odbicia promieni słonecznych od otoczenia, nocne oświetlenie miejskie. W warunkach dużego ruchu taka jazda jest na tyle uciążliwa, że wiele osób po prostu się jej obawia. Powłoka anty refleksyjna jest już właściwie standardem w okularach, jednak i tak przed zakupem warto się o niej upewnić. Filtr polaryzacyjny natomiast w dużym stopniu eliminuje oślepienia powstałe przez odbicie światła na poziomych powierzchniach – nawierzchnia drogi, śnieg, woda, szyby samochodów. Zaleca się, aby okulary do jazdy nocą dla kierowców były wyposażone właśnie w polaryzację. Do jazdy w dzień poleca się też inne rozwiązanie – mianowicie fotochromy, czyli szkła przyciemniające się pod wpływem światła. Albo też po prostu:

Okulary przeciwsłoneczne dla kierowców

Światło słoneczne może być uciążliwe o każdej porze roku. Najbardziej daje się nam we znaki w lecie i w zimie, szczególnie gdy droga wiedzie przez tereny mocno zaśnieżone. Wtedy okulary fotochromowe mogą okazać się niewystarczające i mimo że przycienią pole widzenia, to jednak nie w dostatecznym stopniu. Jakie okulary przeciwsłoneczne wybrać do jazdy samochodem? Powinniśmy wziąć pod uwagę kilka czynników.

Pierwszym jest wyposażenie okularów filtry UV. Tylko takie pełnią swoją funkcję, czyli chronią wzrok. Musimy na okularach szukać oznaczenia UV400, oznaczającego ochronę przed promieniowaniem w UVA, UVB i UVC. Kolejnym pożądanym oznaczeniem jest symbol CE. Oznacza on deklarację producenta o zgodności okularów z normą unijną.

Drugą kwestią, jaką bierzemy pod uwagę, jest klasa filtra – może ona wynosić od 1 do 4. Ważna informacja dla kierowców – nie mogą oni nosić okularów przeciwsłonecznych o klasie filtra 4. Jest on zbyt ciemny i może powodować problemy i niebezpieczeństwo podczas prowadzenia samochodu.

Trzecia kwestia to wspomniana wcześniej polaryzacja. Światło odbite np. od okolicznych szyb, pobliskiego zbiornika wodnego, jezdni po deszczu czy pokrytych śniegiem pól jest bardzo zdradliwe, a dzięki polaryzacji wzrok jest przed nim chroniony i mniej się męczy.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz