Wtorek, 6 grudnia 2022

Jak pobudzić mózg? 5 sposobów na poprawienie koncentracji!

23 sierpnia 2022

0

​Żyjesz w ciągłym biegu? Masz na głowie wiele spraw do zrealizowania? Nic dziwnego, że możesz borykać się z trudnościami w zapamiętywaniu czy obniżonym poziomem koncentracji. W większości przypadków takie problemy można szybko wyeliminować. Dowiedz się, jak skutecznie pobudzić mózg i przywrócić optymalny poziom skupienia.

Wiele może być powodów problemów z koncentracją. Najczęściej ma to związek z przeładowaniem obowiązkami, zmęczeniem i szybkim tempem życia. Niekiedy jednak przyczyny są poważniejsze, np. wynikają z choroby nerwicowej, ADHD czy innych zaburzeń psychicznych. Czasami spadek koncentracji wiąże się z przyjmowaniem niektórych leków.

Jak poprawić koncentrację?

Jeżeli kłopoty z koncentracją nie mają podłoża neuropsychicznego, może sobie z nimi skutecznie poradzić samodzielnie. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów, które pobudzą twój mózg do pracy.

1. Prawidłowa dieta

Czy wiesz, że sposób odżywiania wpływa na funkcjonowanie mózgu? Jeśli nie dostarczysz mu odpowiednich składników, mogą pojawić się problemy.

W codziennym żywieniu dużą rolę odgrywają tłuszcze. Wynika to z faktu, że aż 80% masy mózgowej stanowi właśnie tłuszcz. Nie bez znaczenia są także węglowodany – szacuje się, że nawet 60% glukozy jest wykorzystywana przez ten organ[1].

Nie oznacza to jednak, że możesz bezkarnie objadać się tłustymi i smażonymi daniami czy słodyczami. Znaczenie ma nie tylko ilość, ale przede wszystkim rodzaj spożywanych tłuszczów i węglowodanów. Jeśli więc chcesz poprawić koncentrację, postaw przede wszystkim na źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych (np. orzechy, ryby morskie, algi morskie, oleje roślinne) oraz węglowodanów złożonych (np. produkty pełnoziarniste, warzywa, owoce).

Jeżeli nie jesteś zwolennikiem ryb – niezbędnych w codziennej diecie, postaw na miękką margarynę Optima Neuro. Zawiera olej z mikroalg morskich, który stanowi naturalne źródło nienasyconego kwasu tłuszczowego z rodziny omega-3 – DHA. Uważa się, że kwas ten wspomaga utrzymanie sprawności intelektualnej.

2. Odpowiednia ilość snu

Jedna czy dwie „zarwane” noce nie stanowią większego problemu. Należy jednak zapewnić organizmowi odpowiednią ilość snu – średnio 7-8 godzin. To czas potrzebny do regeneracji. Jeśli śpisz krócej, prędzej czy później zaczniesz odczuwać nie tylko zmęczenie, ale i problemy z koncentracją.

W wysypianiu się pomoże nie tylko wygodne łóżko czy materac. Znaczenie ma także właściwa higiena snu, m.in. optymalna temperatura otoczenia, unikanie silnego oświetlenia pomieszczenia, unikanie kofeiny późnym popołudniem[2].

3. Trening umysłowy

Jeśli twój mózg ma pracować wydajnie, musisz zapewnić mu odpowiedni trening. Świetnie sprawdzają się wszelkie ćwiczenia, które wymagają skupienia oraz przyczyniają się do poprawy pamięci.

Trenować możesz na wiele sposobów, poprzez np.:

  • rozwiązywanie łamigłówek,
  • układanie puzzli,
  • rysowanie oburącz,
  • słuchanie czytania książek / audiobooków.

4. Planowanie

Jeżeli wykonujesz wiele czynności jednocześnie, trudno ci się skupić. Warto więc zacząć planować to, co masz do zrobienia w danym dniu. Dobrze jest przy tym wskazać nie tylko priorytety. Określenie przedziałów czasowych pozwala uniknąć wybiegania myślami do kolejnych czynności.

Planowanie ma jeszcze jedną istotną zaletę – dzięki niemu żadne ważne zadanie nie umknie twojej uwadze.

5. Ogranicz bodźce

Zdaniem ekspertów już po 11 minutach rozpoczętej pracy do głosu dochodzą tzw. dystraktory[3]. Są to wszystkie rozpraszacze, które zaburzają twoją koncentrację i odpowiadają za spadek produktywności.

Jeżeli więc chcesz zadbać o pełne skupienie, odetnij się od wszelkiego rodzaju rozpraszaczy. W jaki sposób? Wystarczy, że:

  • wyłączysz dźwięk w telefonie,
  • zablokujesz dostęp do niektórych stron internetowych, portali społecznościowych,
  • zamkniesz wszystkie komunikatory czy pocztę e-mail.

Jeśli chcesz poprawić koncentrację i poprawić ogólne funkcjonowanie mózgu, nie poprzestawaj na jednym z powyższych sposobów. Zastosuj się do wszystkich wskazówek, a osiągnięte efekty będą jeszcze lepsze. Na pierwszym miejscu zawsze jednak warto stawiać na odpowiednią dietę, od której zależy najwięcej.

 

[1] https://www.mp.pl/pacjent/neurologia/filmy/228844,wysokie-koszty-utrzymania-mozgu

[2] https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/bezsennosc/69683,higiena-snu-jak-zadbac-o-zdrowy-sen

[3] https://zielonalinia.gov.pl/-/6-prostych-sposobow-dzieki-ktorym-poradzisz-sobie-z-rozpraszaczami-uwagi

Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz