Piątek, 26 kwietnia 2024

Słowniczek terminów związanych z zakupami

13 grudnia 2021

0

Zakupy online zyskują na popularności. Zakupy w Internecie stają się coraz bardziej popularne. Oto kilka terminów, których powinieneś być świadomy. Pomoże to Państwu uniknąć kosztownych błędów, które mogą prowadzić do utraty pieniędzy. Dlatego zachęcam do przeczytania poniższych informacji.

E-commerce rozpoczął się w latach 80-tych XX wieku. Rozwój handlu elektronicznego nastąpił pod koniec lat 90-tych. Sklepy internetowe powstały między 10 a 15 lat temu. Mimo, że minęło już sporo czasu, wiele osób nadal ma problemy z poruszaniem się w świecie wirtualnego handlu. W poniższym artykule wyjaśniliśmy kilka pojęć.

Sprawdź najlepsze rabaty, promocje i wyprzedaże na https://lowcywyprzedazy.pl/

zakupy online

  • B2C (Business-to-Consumer) - Jest to relacja, która polega na przygotowaniu oferty, dokonaniu płatności i przeprowadzeniu transakcji. Biznes i klient to dwie strony tej samej monety. B2C to na przykład zakup produktu przez Internet.
  • B2B (Business-to-Business) - relacje między firmami (przygotowywanie i przyjmowanie ofert, zamówień itp.). Przykładem może być zakup towarów w hurtowni internetowej.
  • C2C (Consumer-to-Consumer) - odnosi się do handlu pomiędzy konsumentami. Przykładem może być sprzedaż telefonu na aukcji internetowej (np. Allegro, eBay) przez osobę prywatną.
  • Certyfikat SSL - Technologia, która weryfikuje wiarygodność strony internetowej. Witryny, które proszą o certyfikat SSL, są wystawiane przez specjalnie powołane do tego Urzędy Certyfikacji. Dodatkowe szyfrowanie służy do ochrony danych pomiędzy właścicielem strony a klientem. Z certyfikatów SSL korzystają głównie sklepy internetowe i banki.
  • Cookies to małe pliki tekstowe, które są zapisywane w pamięci urządzenia. Strony internetowe wysyłają ciasteczka. Mają one wiele zastosowań. W pierwszej kolejności pliki cookies wykorzystywane są do personalizacji wyglądu i zawartości strony internetowej. Cookies mogą być używane do zapisywania np. zawartości koszyka.
  • E-commerce (electronic Commerce) to wykorzystanie urządzeń elektronicznych do sprzedaży. Przykładem e-handlu jest handel internetowy.
  • Gwarancja - dobrowolne zobowiązanie producenta, do usunięcia określonych wad produktu, które mogą wystąpić w trakcie jego użytkowania. Są one wyszczególnione w karcie gwarancyjnej. Okres gwarancji określa producent (np. 6 miesięcy, 1 rok, 2 lata, itd.) Gwarancja obejmuje produkt na okres 6 miesięcy, 1 roku, 2 lat, itd.
  • Klauzule niedozwolone - Są to różnego rodzaju zapisy znajdujące się w regulaminach sklepów internetowych, które są niezgodne z powszechnie obowiązującym prawem.
  • Koszyk to obszar sklepu internetowego, w którym kupujący dodaje produkty do swojej listy życzeń (analogia do koszyka w sklepach samoobsługowych). W koszyku znajdują się produkty, które chcemy kupić oraz ich ceny. Zawartość koszyka można w każdej chwili edytować, dodając lub usuwając produkty. ).
  • Polityka prywatności - wyjaśnia, jakie dane osobowe są gromadzone i jak są wykorzystywane.
  • Porównywarka cen - serwis internetowy, który umożliwia porównywanie cen produktów w różnych sklepach internetowych
  • Promocja - obniżka ceny pełnowartościowego produktu. Promocje często powodują, że ubrania są sprzedawane po zakończeniu sezonu. Ubrania te, nawet jeśli nie są wadliwe, nie są już pożądane przez kupujących o tej porze roku.
  • Rabat - dotyczy produktów, które mają jakieś wady. Istotne jest, aby kupujący był świadomy tej wady. Kupujący nie może reklamować produktu, który został przeceniony, a jedynie jego wadę. Wszystkie inne wady mogą być reklamowane. Kupiliśmy telewizor, który nie miał portu HDMI. O ile tej wady nie można zareklamować, o tyle wszystkie inne wady można.
  • Regulamin sklepu internetowego - Jest to rodzaj umowy pomiędzy sklepem internetowym a konsumentem. W regulaminie znajdują się informacje o sposobie składania zamówień, formach dostawy i płatności, warunkach odstąpienia od umowy, sposobach dochodzenia roszczeń i inne szczegóły.
  • Gwarancja - O ile gwarancja jest dobrowolna i przysługuje producentowi, o tyle rękojmia (wynika z przepisów prawa) jest wiążąca i dotyczy sprzedawcy. Rękojmia trwa dwa lata. Jeśli wada nie ujawni się w ciągu 12 miesięcy, przyjmuje się, że istniała ona w momencie zakupu. Na sprzedawcy spoczywa jednak obowiązek udowodnienia, że jest inaczej. Sprzedawca jest zobowiązany do usunięcia w okresie gwarancji zarówno wad prawnych, jak i fizycznych (np. towar został skradziony, należał do osób trzecich).
  • Reklamacja - Jest to wspólne określenie dla żądań związanych z usunięciem wad, które powstały w trakcie użytkowania lub niewłaściwego użytkowania produktu. Żądania te mogą być kierowane zarówno do sprzedawcy (na podstawie rękojmi), jak i do producenta (na podstawie gwarancji).
  • Zakupy grupowe - Jest to popularna metoda sprzedaży w Internecie. Nabywcą danego towaru (lub usługi) jest często duża liczba osób. Wygląda to tak, że firmy oferują swoje produkty (bilet do kina, karnety na siłownię, wycieczki itp.). Można zakupić swoje produkty poprzez jeden z serwisów zakupów grupowych i otrzymać rabat np. 35%, ale tylko wtedy, gdy będzie określona liczba osób (np. Minimum 80 klientów dokona zakupu

Komentarze (0)

Zostaw komentarz