Sobota, 17 Sierpień 2019

4 sposoby na skuteczne nawodnienie organizmu

11 grudnia 2018

0

Woda stanowi ok. 50-60% organizmu osoby dorosłej i nawet do 75% organizmu dziecka i ma wpływ na jego funkcjonowanie. Z tego powodu prawidłowe nawodnienie jest bardzo ważne dla zdrowia i samopoczucia. Jak o nie zadbać? Oto kilka wskazówek, dzięki którym będzie ci łatwiej zachować właściwy poziom wody oraz elektrolitów.

Woda jest kluczowym składnikiem wszystkich płynów ustrojowych, znajduje się w naczyniach krwionośnych, bierze udział w procesach trawiennych, regulowaniu temperatury ciała, a także transporcie i wydalaniu toksyn. To jednak nie wszystko. Jest także źródłem cennych elektrolitów, które wspomagają m.in. prawidłowe funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego czy też mięśni. Dlatego tak ważne jest, by zatroszczyć się o dostarczenie jej we właściwych ilościach. Oto, jak to zrobić.

1. Woda – najprostsze rozwiązanie

Chcesz zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu? Zacznij od najprostszego rozwiązania: zadbaj o przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów. Najlepszym płynem, jaki możesz sobie dostarczyć, będzie woda źródlana. Ile jej wypić? Często słyszy się, że organizm ludzki potrzebuje ok. 1,5 l płynów dziennie. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa i Żywności zaleca, by było to 2 l płynów dla dorosłych mężczyzn i 2,5 l dla dorosłych kobiet dziennie[1]. Niemniej jednak, wszystko zależy m.in. od masy ciała czy też sposobu, w jaki funkcjonujesz na co dzień. Jeżeli np. jesteś aktywnym sportowcem, możesz, choćby z uwagi na większą intensywność pocenia się, potrzebować jej więcej. Pamiętaj też, że do bilansu płynów wliczają się również inne spożyte przez ciebie napoje oraz potrawy (np. zupy).

2. Pij więcej w trakcie dużego wysiłku fizycznego

Intensywny trening czy wyczerpująca praca fizyczna to tylko niektóre czynności, które mogą wywołać wyższe zapotrzebowanie na płyny. Nie zapominaj zatem o tym, by mieć pod ręką np. butelkę z wodą czy napojem izotonicznym. Wówczas zapewnisz sobie lepszą podaż wody.

3. „Jedz” wodę

Dużo wody zawierają m.in. owoce – takie jak choćby arbuzy, melony czy cytrusy. Będą dobrym uzupełnieniem przyjmowanych płynów, zwłaszcza w upalne dni. Warto pamiętać, że poza wodą zawierają one również liczne witaminy i mikroelementy, które mogą dodatkowo korzystnie wspomóc prawidłową pracę twojego organizmu.

4. Elektrolity – sprytny sposób na nawodnienie organizmu

Jeśli chcesz szybko nawodnić organizm, możesz sięgnąć po wodę z rozpuszczonymi w niej elektrolitami takimi jak: sód, potas, magnez, wapń, chlorki -  to rozwiązanie, które często stosowane jest np. przez sportowców.


[1] https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2010.1459

Komentarze (0)

Zostaw komentarz