Czwartek, 23 września 2021

Na czym polega automatyzacja i robotyzacja procesów w biznesie?

9 lipca 2021

0

W każdej firmie dzieją się procesy i czynności, które są regularnie powtarzane. Rozwiązaniem, które zdecydowanie usprawnia ten rodzaj działań, jest wprowadzenie automatyzacji i robotyzacji zadań. Jest to z pewnością duże ułatwienie oraz optymalizacja czasu i kosztów pracy z perspektywy właściciela firmy. Jak wygląda automatyzacja procesów w praktyce i dlaczego warto ją zastosować?

Robotyzacja procesów biznesowych w praktyce

RPA to skrót od robotyzacji procesów biznesowych - rozwiązania, które ma na celu usprawnienie powtarzalnych czynności wykonywanych przez pracowników. Dzieje się to dzięki wykorzystaniu dobrze przemyślanej automatyzacji w narzędziach informatycznych. Za wprowadzenie tego typu innowacji odpowiadają zewnętrzne firmy, a nie działy IT, tak jak niektórym mogłoby się wydawać. Robotyzacja procesów nie jest dostępna tylko dla ogromnych przedsiębiorstw z dużym budżetem. W związku z postępującą digitalizacją te innowacyjne rozwiązania mogą wprowadzić firmy różnej skali i na innym etapie rozwoju. Często do wdrożenia i utrzymania automatyzacji procesów biznesowych wykorzystywana jest sztuczna inteligencja (AI - Artificial Intelligence) oraz uczenie maszynowe (ML - Machine Learning). W wielu przypadkach zautomatyzowane procesy w tak dużym stopniu ułatwiają pracownikom wykonywanie obowiązków, że stały się absolutnym standardem w firmach.

Jakie korzyści wynikają z wprowadzenia robotyzacji procesów biznesowych?

  • pracownicy nie tracą czasu na powtarzające się czynności, w związku z czym mogą skupić się na bardziej ambitnych i czasochłonnych projektach,
  • „błąd ludzki” praktycznie nie ma miejsca, ponieważ robot nauczony czynności, nie popełnia błędów,
  • zadania, które wykonują roboty, odznaczają się zdecydowanie wyższą wydajnością oraz efektywnością,
  • roboty również nie potrzebują przerw, w związku z czym wykonywane przez nie czynności dzieją się przez 24 godziny,
  • roboty mogą wykonywać wiele zadań jednocześnie,
  • optymalizacja czasu oraz kosztów pracy,

Jaki jest zakres automatyzacji?

Nowoczesne systemy do zarządzania firmą posiadają naprawdę szeroki zakres obszarów, które usprawniają. Jakie są te najważniejsze? Przede wszystkim komfort i ergonomia pracy, które mają bezpośredni wpływ na wydajność czynności, które wykonuje osoba zatrudniona. Zaawansowane systemy dostosowują się do konkretnego użytkownika. Przykładem takiej sytuacji jest umieszczanie w interfejsie na przód najczęściej używanych funkcji, dzięki czemu pracownik nie traci czasu na codzienne wyszukiwanie potrzebnych mu opcji. Kolejnym istotnym obszarem, który może usprawnić dobrze zaplanowany system automatyzacji, jest dział logistyczno-magazynowy. To rozwiązanie gwarantuje efektywne zarządzanie magazynem, niezależnie od wielkości firmy. Zaawansowane systemy w sposób automatyczny przekazują zlecenia wydania i doręczenia towaru do magazynu oraz przypisują konkretnego magazyniera do wykonania zlecenia. Zarządzanie procesami produkcyjnymi to kolejny obszar, który pomagają usprawnić rozwiązania technologiczne. Dzięki automatyzacji tego procesu można w intuicyjny i szybki sposób planować produkcję oraz tworzyć przystępne harmonogramy. Jak widać zakres obszarów, które mogą zostać zautomatyzowane, jest szeroki, a korzyści związane z wprowadzeniem tego systemu do firmy są ogromne.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz