Środa, 24 kwietnia 2024

Jak działa zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego?

19 września 2022

0

​Zadanie układu chłodzenia w samochodzie osobowym jest niezwykle ważne. Odpowiada on bowiem za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika.

Silnik spalinowy jest zaprojektowany tak, że zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka temperatura wpływa negatywnie na jego pracę. Zbyt niska temperatura pracy pogarsza osiągi silnika i wpływa na jego szybsze zużycie, ale z kolei zbyt wysoka temperatura i przegrzanie może prowadzić do bardzo poważnego, a co za tym idzie kosztownego w naprawie uszkodzenia silnika. Często zdarza się nawet, że przegrzany silnik zaciera się tak mocno, że jego naprawa przestaje być opłacalna i lepiej jest wymienić cały silnik.

Jednym z kluczowych elementów układu chłodzenia jest wyrównawczy zbiornik płynu chłodzącego. Jego zadaniem jest zapewnienie, że w układzie jest wystarczająco dużo płynu chłodzącego. Jednym z najważniejszych elementów zbiornika wyrównawczego na płyn chłodzący jest jego korek. Cześć, która z pozoru wydaje się błaha, pełni w samochodzie niezwykle ważną funkcję. Dba bowiem o to, aby w układzie panowało odpowiednie ciśnienie. Jest on zbudowany tak, aby w wypadku zagotowania się płynu chłodniczego ciśnienie utworzone przez gaz miało się jak wydostać z układu. Kiedy ciśnienie wzrośnie bowiem powyżej maksymalnej wartości, otwór w korku zbiornika wyrównawczego otworzy się i uwolni budujący ciśnienie gaz. Jeśli działanie zbiorniczka wyrównawczego zawiodłoby, to w razie zagotowania się płynu chłodzącego, ciśnienie mogłoby uszkodzić pompę układu chłodzenia, uszczelki, czy przewody.

Co kiedy płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym ubywa?

Niestety nie jest to dobry znak. Oznacza to, że gdzieś w układzie chłodzenia pojawiła się nieszczelność lub – co gorsza – płyn chłodniczy dostaje się do cylindra. W przypadku tego drugiego wariantu może to być objaw awarii, której boi się każdy kierowca, czyli awaria uszczelki pod głowicą.

Dlatego jedną z funkcji zbiorniczka wyrównawczego jest możliwość kontrolowania poziomu płynu chłodniczego. Zachęcamy gorąco do jego systematycznego sprawdzania, a kiedy pojawią się jakieś nietypowe sytuacje, prosimy o pilną wizytę u mechanika.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz