Niedziela, 27 września 2020

Ksylitol - co to takiego? Właściwości, zalety, zastosowanie

10 stycznia 2020

0

Ksylitol to obecnie jedna z najpopularniejszych substancji słodzących. Słyszał o nim niemalże każdy, kto zastanawiał się nad ograniczeniem białego cukru w diecie. Jakie właściwości posiada kyslitol? Do słodzenia jakich potraw można go wykorzystywać? Odpowiedzi na te pytania szukaj w poniższym artykule.

Ksylitol - co to takiego?

Ksylitol najczęściej pozyskuje się z kory fińskiej brzozy, choć naturalnie w przyrodzie występuje także m.in. w truskawkach, malinach, gruszkach, kukurydzy czy niektórych grzybach. Nazywanie ksylitolu cukrem jest uważane przez niektórych za mało precyzyjne. Wynika to z faktu, że ksylitol pod względem chemicznym jest zaliczany do grupy alkoholi cukrowych - tzw. polioli. Ich wspólną cechą jest niska wartość energetyczna oraz fakt, że nie podnoszą one poziomu cukru we krwi i mogą bez obaw być spożywane przez diabetyków i osoby cierpiące na insulinooporność.

Ksylitol i jego zalety

Jedną z najważniejszych zalet ksylitolu jest jego niska kaloryczność - zawiera on o 40% mniej kalorii od cukru. Fakt ten sprawia, że chętnie sięgają po niego osoby, którym zależy na utrzymaniu deficytu kalorycznego. Dodatkowo jego metabolizm zachodzi bez udziału insuliny, co ma szczególne znaczenie w przypadku chorych na cukrzycę. Za jego zaletę coraz częściej uznaje się także zapobieganie próchnicy oraz pozytywny wpływ na mineralizację kości.

W jakich produktach znajdziemy ksylitol?

Zastosowanie ksylitolu z roku na rok zwiększa swoją skalę. Jego właściwości są coraz częściej wykorzystywane w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Możemy spotkać go m.in. w składzie żywności typu light, gumach do żucia, drażetkach a także pastach do zębów czy płynach do higieny jamy ustnej.

Jak używać ksylitolu w swojej kuchni?

Z jego użyciem bez problemu osłodzisz gorące i zimne napoje, przygotujesz wszelkiego rodzaju desery a nawet domowe przetwory. Poniżej przepis na truskawkowy deser w stylu fit słodzony ksylitolem.

 

Będziesz potrzebować:

  • 1 szklankę jogurtu naturalnego
  • 3 łyżki ksylitolu
  • dwie łyżki nasion chia
  • kilka świeżych lub mrożonych truskawek
  • kilka łyżek chrupiącego musli lub granoli

    1.  Jogurt naturalny wymieszaj z nasionami chia i 2 łyżkami ksylitolu. Truskawki zblenduj na gładki mus z dodatkiem 1 łyżką ksylitolu.
    2. W pucharku lub słoiczku układaj warstwowo: musli/granola, połowa jogurtu z chia, jagody goji, druga połowa jogurtu z chia, musli/granola, mus truskawkowy. Odstaw do lodówki do schłodzenia. Deser możesz udekorować świeżymi owocami lub listkami mięty.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (0)

Zostaw komentarz