Czwartek, 26 grudnia 2024
Działające w kraju firmy zajmujące się leasingiem oraz wynajmem samochodów oferują przedsiębiorcom wiele możliwości, nie tylko w zakresie finansowania floty samochodów służbowych, ale też i obsługi administracyjnej oraz serwisowej takich aut.
Leasing finansowy to najmniej rozwinięta forma finansowania floty. Takie rozwiązanie zapewnia firmie tylko sfinansowanie aut. W okresie trwania umowy przedsiębiorca w ratach pokrywa całą wartość pojazdu, a na koniec może takie auto wykupić za niewielką opłatę, która stanowi nie więcej niż 10% wartości pojazdu. Wszystkie kwestie związane z przeglądami, ubezpieczeniem itd obciążają firmę. Auta finansowane w ten sposób są zaliczane do majątku firmy, co obciąża jej bilans.
Oferta partnera zewnętrznego: Wynajem samochodów długoterminowy >>
Bardziej opłacalną formą finansowania floty jest leasing operacyjny z pełną bądź częściową obsługą, nazywany też niekiedy długoterminowym wynajmem samochodów. Z takiego wynajmu korzystać mogą wszystkie firmy bez względu na to jak duże jest przedsiębiorstwo i ile samochodów posiada. Zakres usług dopasowywany jest do wymagań danej firmy. Umowy trwają najczęściej od 2 do 5 lat. Wynajem samochodów długoterminowy, podobnie jak leasing finansowy, zapewnia firmie sfinansowanie floty, ale jest znacznie atrakcyjniejszy. Poza finansowaniem zyskuje ona też komfort poniesienia wszystkich kwestii administracyjnych przez firmę, które wynajmem długoterminowym się zajmuje (CFM). W przypadku leasingu operacyjnego z pełną obsługą serwisową firma zyskuje też komfort w postaci stałych kosztów finansowania oraz administracji floty w czasie trwania umowy.
Stała miesięczna rata zawiera więc koszt finansowania auta i koszty ubezpieczenia, assistance, likwidacji szkód komunikacyjnych, przeglądów i napraw, pojazdów zastępczych oraz wymiany opon. Firma nie pokrywa w ratach całej wartości pojazdu, a jedynie koszt równy utracie jego wartości od momentu zakupu do momentu zakończenia umowy leasingowe. Wartość końcowa jest ustalana już na samym początku współpracy i znajduje się w umowie. Po jej zakończeniu firma nie musi zajmować się odsprzedażą auta na rynku wtórnym. Należy to do leasingodawcy, a przedsiębiorca może wziąć w leasing nowe pojazdy.
Poza tym w przeciwieństwie do klasycznego leasingu finansowego leasing operacyjny z pełną obsługą serwisową nie obciąża bilansu firmy. Pojazdy zaliczane są do składników majątkowych firmy leasingowej, która to dokonuje odpisów amortyzacyjnych, a czynsz za najem to koszt uzyskania przychodu dla korzystającego na warunkach określonych w ustawie o podatku CIT/PIT.
Dzięki licznym korzyściom wynajmu długoterminowego, które związane są z oszczędnością czasu oraz zasobów wewnœętrznych firmy potrzebnych do administracji flotą, cieszy się on coraz większą popularnością. Poza tym w ten sposób zaoszczędzić można nawet kilkanaście procent w skali roku. Wynajem długoterminowy samochodów zaczyna więc powoli zastępować klasyczny leasing finansowy. W wielu krajach Europy Zachodniej już niemal 80% wszystkich leasingowych aut służbowych to właśnie auta pozyskiwane dzięki tej usłudze. Staje się ona powszechna także i w Polsce
Rynek wynajmu długoterminowego w Polsce rośnie w tempie 10-12% w skali roku. W ciągu kilkunastu lat leasing operacyjny z częściową lub pełną obsługą będzie stanowić podstawową formę finansowania oraz zarządzania flotami samochodów służbowych. Już teraz w zasadzie co piąty nowy samochód kupowany w Polsce przez firmy znajduje się właśnie w tzw. wynajmie długoterminowym. Nie zanosi się w tej kwestii na zmiany.
Więcej informacji: sportowe-stroje.pl oraz auto-online.pl
Komentarze (0)